keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Energi är pengar. Pengar är energi.

Baby B (i magen ännu) väckte mig tidigt på morgonen. Jag kände att innan jag hinner på jobb kl. 7, hinner jag stryka skjortor samtidigt som jag följer med något miljöaktuellt på Yle Areena. Jag fastnade för följande MOT avsnitt "Väärää voimapolitiikkaa".  

Jag har funderat på hur vi skulle kunna rädda världen, eller åtminstone Norden, Finland eller Raseborg. Jag har fastnat för två saker varav det ena jag nämner här och det andra förhoppningsvis i ett senare blogginlägg. 

Jag tänker på energi. Finland borde ha ett stort intresse i att utveckla energibranschen, FRÄMST för att det är kallt här och det kräver energi för att producera värme (jag är ingen fysiker, men antar att förenklat är det så här). Därför borde vi göra ALLT för att satsa på FÖRNYBAR ENERGI. Då kunde vi blir konkurrenskraftiga och locka tillbaka våra finska företag/ fabriker som redan flyttat utomlands pga. för höga energi- eller produktionskonstnader.

Och ge mig inget 'att Olkiluoto 3 är en bra grej'. Det är 'urgammalt' energitänkande och det verkar än så länge bara sluka pengar och blir färdigt först 2020? Då måste kärnkraft redan rentav vara uråldrigt? Vi behöver hållbara energilösningar och det finns tydligen redan relativt många lösningar och om inte tillräckligt, så måste vi satsa mera på forskning inom branschen. Finland borde absolut vara föregångare i detta. Enligt MOT kan man redan i Norden och Finland bara ligger efter. Vad genant! 

Vi verkar dessutom ha mycket kunnande om energifrågor och visioner om dess framtidsutveckling HÄR i Finland (se MOT). Ska vi faktiskt slösa den här kunskapen? Jag tänker inte längre lyssna på mera skitsnack om fossila bränslen/ kärnkraft som vår framtid. 




Jag är redo att investera i ny energipolitik! 
 
Henna 
+ Baby B

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti